123 tips voor een snellere site

Het internet: we zijn er zo aan gewend en kunnen niet eens meer zonder. Daarbij verwachten we steeds meer. Juist omdat we er zoveel gebruik van maken moet het allemaal gewoon soepel verlopen. En snel. Niets is namelijk frustrerender dan een website die traag laadt. Dan haak je toch gewoon af?
Geen enkel bedrijf wil dat klanten afhaken door een gebruiksonvriendelijke site. Zeker wanneer het gaat om grote bestellingen van hoge bedragen. Vaak wordt gebruiksvriendelijkheid namelijk gemeten door onder andere de snelheid van een site. Daarom hebben wij drie tips opgesomd om te checken of jouw site niet (onnodig) traag is.
 |
Poets je homepagina op
|
De homepagina is zonder twijfel de meest belangrijke pagina van de gehele site. Waarom? Omdat dat je eerste indruk is. En dat moet goed zijn. Het aantal en de grootte van afbeeldingen kunnen echter wezenlijk invloed hebben op de performance van een site. Heb je bijvoorbeeld een carrousel banner (zo’n bewegende met verschillende afbeeldingen) maar weet je niet echt wat je erin wilt hebben? Of staat het eigenlijk net zo leuk als je de afbeeldingen in 3 losse statische banner blokken zet? In dat geval raden wij aan om het laatstgenoemde in te zetten. Het ziet er misschien iets minder spannend uit, maar het scheelt wel qua laadtijd. Een carrousel banner blijft namelijk laden en eigenlijk snelheid ‘weg slurpen’. Dit zorgt dus indirect voor een tragere site.
Nu denk je “maar dan wordt mijn homepagina toch saai? Ik wil juist zoveel mogelijk laten zien wat wij hebben!”. Dat is begrijpelijk, maar vaak kijken pagina bezoekers niet eens verder dan de zogeheten fold. Oftewel: er wordt nauwelijks gescrold. Als er wel wordt gescrold, dan wordt het gescand en niet aandachtig bekeken/doorgelezen. Houd het dus zo beperkt mogelijk en vind een manier om het kort, maar krachtig te houden. Lees meer tips voor een killer homepagina.

|
Lazy load: producten laden, maar dan anders
|
De gemiddelde b2b webshop komt makkelijk aan een assortiment van duizenden producten. Vaak wordt er gekozen voor een productoverzicht met 45 producten per pagina. Er moeten dan niet alleen duizenden producten opgehaald worden, maar ook steeds weer een nieuwe pagina met bijna 50 producten. Dat is wel erg veel en vertraagd dus (onnodig) je site!
Om het sneller te laten verversen/laden raden wij in principe aan om zo min mogelijk producten per pagina te tonen. Maar sommigen vinden dat een misser voor de potentiële verkoop. Kijk maar naar het bekende voorbeeld: waar verstop je het beste een lijk? Op de tweede pagina van Google... Het is misschien niet helemaal van toepassing bij b2b e-commerce, maar de snelheid van de pagina natuurlijk wel. Eind dit jaar zal daarom de Utilize versie 5.7 release de optie Lazy Load hebben. Dit houdt in dat niet alle producten op de pagina gelijk geladen worden, maar bijvoorbeeld eerst 15. Daarna laadt de rest in delen naarmate je verder scrolt. Minder in één keer laden betekent dus een snellere laadtijd!
 |
Aan één stuk door kunnen shoppen
|
Je herkent het ongetwijfeld. Je bent lekker op dreef met online shoppen, maar de snelheid zit er niet in. Wanneer je een product aan je winkelwagen toevoegt, kun je even niets totdat het geladen is. Dat is in principe zonde en ook zeker niet snel. Daarvoor bestaat tegenwoordig het concept A-synchroon bestellen. Wat dit inhoudt? Heel simpel: terwijl er iets in je winkelwagen wordt geladen, kun je gelijk verder met het bestellen van andere producten. Zo kun je eigenlijk in volle vaart shoppen, zonder steeds te hoeven wachten op het laden. Op dit moment zijn wij druk met het ontwikkelen van deze oplossing voor de Utilize portalen. Wij verwachten dit begin volgend jaar te lanceren!
Wordt vervolgd....